רפואה שלמה – אילו מחלות מזכות בפטור ממס הכנסה?

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
כתבות אחרונות
אהבתם?
שתפו עם החברים!

סביר להניח שאתם מכירים אדם שחלה במחלה קשה, אשר פגעה ביכולת ההתפרנסות שלו, או שחלילה אתם חוויתם מקרה שכזה. בעקבות המחלה, החולה נדרש לטיפולים רבים וכן למנוחה – דבר המונע ממנו להמשיך לעבוד באותו היקף משרה שעבד טרם אבחון המחלה.

כך, למחלה יש השלכות כלכליות ולא רק בריאותיות. המדינה מציעה הקלות שונות לחולים אלו כדי לתמוך בהם כלכלית. הדרך הנפוצה ביותר הינה מתן פטור מתשלומי מס הכנסה.

 

מי זכאי לפטור ממס הכנסה?

על פי פקודת מס הכנסה, אנשים העומדים בשלושת תנאי הזכאות יקבלו אישור פטור ממס הכנסה:

  1. קיום מקור הכנסה החייב במס
  2. קביעת נכות לתקופה של מעל חצי שנה
  3. הנכות שנקבעה היא בשיעור של 90% ומעלה

 

באיזה נכות מדובר?

יש לשים לב, כי הדרישה היא לנכות רפואיות, ולא לנכות תפקודית. נכות רפואית נקבעת לפי "ספר הליקויים" של מוסד הביטוח הלאומי והיא לא קשורה לפגיעה ביכולת ההשתכרות של האדם. נכות זו יכולה לנבוע ממקרים מגוונים כגון:

  • פציעה בתאונת דרכים
  • לקות ראייה
  • קביעת נכות לפי חוק הביטוח הלאומי
  • קביעת נכות לפי חוק נכי צה"ל
  • מחלה כרונית או סופנית

 

איזה מחלות מזכות בפטור ממס הכנסה?

פטור ממס הכנסה עקב מחלה מהווה פתרון למשפחות רבות בישראל בהם אחד ההורים מתמודד עם מחלה כרונית. מחלות רבות כלולות ברשימת המחלות המזכות בפטור ממס הכנסה:

  • סרטן

חולי סרטן זכאים באופן אוטומטי לפטור ממס הכנסה בשנה הראשונה למחלה. לאחר מכן יש להגיש בקשה כדי להאריך את תוקף הפטור.

  • השמנת יתר

אמנם השמנת יתר מוגדרת כמחלה, אך היא לבדה אינה מקנה זכאות לפטור ממס הכנסה. עם זאת, אנשים הנמצאים במצב של עודף משקל לרוב סובלים מבעיות נוספות כמו לחץ דם וכולסטרול גבוה. במקרה והבעיות הרפואיות הנלוות לעודף המשקל מקנות לאדם 90% נכות ומעלה – תוכלו לקבל פטור ממס הכנסה.

  • פרקינסון

במקרה של פרקינסון בשלב מתקדם, החולה אינו יכול לתפקד באופן עצמאי. במצב כזה תיקבע נכות של 100% בגין המחלה. כלומר, בהנחה שהנכות תיקבע למעל 185 ימים – החולה יקבל פטור מתשלומי מס הכנסה.

 

תהליך מימוש הזכות

כדי לממש את זכותכם לקבלת פטור מתשלומי מס הכנסה, עליכם להחזיק במסמך המעיד על אחוזי נכות רפואית העומדים ברף הזכאות, 90% ומעלה. אם אין בידכם מסמך שכזה – פנו אל הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי. בוועדה תפגשו רופא אשר יבדוק אתכם, ויקבע לכמה אחוזי נכות אתם זכאים. השלב הבא הוא הגשת בקשת הפטור לרשות המיסים.

 

לסיכום

התמודדות יומיות עם מחלה כרונית זהו אתגר רציני הפוגע באיכות החיים של החולה. המחלה מביאה עימה קשיים בריאותיים וגם כלכליים. לכן, במידה וכתוצאה מהמחלה נקבעים מעל 90% נכות – החולה עשוי להיות זכאי לפטור ממס הכנסה.

מס הכנסה

כתבות נוספות
שאולי תאהבו