מה ההבדל בין פשיטת רגל לחדלות פירעון?

תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
כתבות אחרונות
אהבתם?
שתפו עם החברים!

חוק חדלות פירעון שאושר בכנסת במרץ 2018 פה אחד, נועד להחליף את הליך פשיטות הרגל שהיה נהוג עד אז.

אך מדוע היה צורך בשינוי משמעותי?

מה ההבדל בין פשיטת רגל לחדלות פירעון?

האם החוק החדש יטיב עם החייבים או יקשה עליהם יותר?

 

החוק התיישן, ההשקפה התחדשה

פקודת פשיטת הרגל מלווה אותנו עוד מימי המנדט הבריטי. אמנם קשה להאמין, אבל מדובר בהליך שצועד יד ביד עם מערכות הגבייה והמשפט כבר למעלה מ-80 שנים. ורק זו כשלעצמה, סיבה למהר ולרענן את החוק, מאחר וסביר להניח שישנם דברים בפקודה הישנה שלא תואמים את הלך הרוח של המאה ה-21.

ההבדל המשמעותי ביותר בין פשיטת רגל לחדלות פירעון, הוא ההסתכלות על החייבים עצמם. אם בעבר נתפסו החייבים כאנשים כושלים בהתנהלותם הכלכלית ונשאו עמם תחושת אשמה קשה, אות קלון חברתית וכתם כלכלי, משפטי ואף נפשי, הרי שכיום מביט עליהם החוק כאנשים שזקוקים לגישה שיקומית.

 

כל ההבדלים בין פשיטת רגל לחדלות פירעון

הליך קצר וידידותי

בהליך חדלות הפירעון מבדילים בין חייבים שהתנהלו באופן שגוי או שנקלעו לחובות בעקבות מחלה, פיטורים או כל סיבה שאינה תלויה בהם, לעומת רמאים. בעוד שהרמאים יטופלו באופן פלילי, יתר החייבים יזכו לעבור הליך שכולל גם את כיסוי החובות אך גם שיקום כלכלי שיאפשר להם לחזור לחייהם הרגילים תוך ארבע שנים לכל היותר. בסיום ההליך, רבים יקבלו הפטר שיאפשר להם להיות פטורים מהמשך תשלום החובות. בכך מבקשת המדינה לחדול מהסרבול האופייני שליווה את הליכי ההוצאה לפועל וקלע את החייבים למשך עשר או עשרים שנים באפלה כלכלית, עם חוב הולך ומצטבר בעקבות הריביות.

 

פריסה חדשה בקדימות גביית החובות

לראשונה, חוק חדלות פירעון מונע מהמדינה והרשויות המקומיות לקבל "זכות ראשונים" בחלוקת החובות. הוויתור נעשה לטובת הבנקים, מאחר וחובותיהם המוגנים בשעבוד צף (שעבוד על כלל הנכסים)  ממוקמים אחרי המדינה בתור לחלוקת הכספים. בתמורה לעלייתם לראש התור, אישרו הבנקים להעביר 25% מהחובות בשיעבוד צף למעמד נושה רגיל. המהלך צפוי להגדיל את הנתח שיקבלו נושים קטנים ולמנוע את המעורבות של גופים גדולים בחלוקת הכספים.

 

הגדלת רף הכניסה להליך

שינוי נוסף מהליך פשיטות הרגל הישן, כולל אפשרות להיכנס להליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי החל מחוב של 50 אלף ₪ לאדם פרטי והחל מ-75 אלף ₪ בחובות צבורים לחברות. זאת על מנת להקשות על אלו שניסו לנצל לרעה את החוק, הודות לכניסה להליך בעבר, עם חובות של 25 אלף ₪ בלבד.

לסיכום, ההבדל המרכזי ביותר בין הליכי פשיטת הרגל לבין חדלות הפירעון הוא השיקום הכלכלי לו זוכים החייבים ומסוגלים לראשונה, לפתוח פרק כלכלי חדש בחייהם תוך זמן קצר, כשאין אות קלון או כתמים שמרחפים מעל ראשם. ההליך עצמו מנוהל באופן שונה מפשיטות הרגל וחשוב להבין אותו לעומק טרם הכניסה אליו. לשם כך, רצוי שתגייסו לעזרתם עו"ד פשיטת רגל ותבררו האם כדאי להשתלב בהליך על כל השלכותיו ומשמעויותיו לטובת שיקומכם הכלכלי העתידי.

 

חובות

כתבות נוספות
שאולי תאהבו